Konieczność konkurowania z coraz prężniej rozwijającymi się gospodarkami pozaeuropejskimi nie jest ani problemem specyficznie polskim, ani tym bardziej wielkopolskim. Nie zmienia to jednak faktu, że nasz region, podobnie jak i inne, aby w pełni wykorzystywać swój potencjał musi się promować.
- To jakie działania promocyjne okażą się skutecznie zależy przede wszystkim od celu, jaki stawia sobie dany region. Inne będą gdy chodzi o przyciągnięcie inwestorów, którzy zainwestują kapitał w fabrykę, inne, gdy zależy nam na zaawansowanej współpracy naukowej - mówi prof. Magdalena Florek z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. - Najważniejsze jest jednak zbudowanie świadomości miejsca, spowodowanie by region znalazł się na liście potencjalnych wyborów inwestora czy przedsiębiorcy.
Działania, które do tego zmierzają mogą być różnorodne: od prezentacji na targach inwestycyjnych przez organizację wydarzeń po bezpośrednie spotkania i kontakty osób odpowiedzialnych za promocję zalet regionu.
- W przypadku odpowiedzialnych społecznie inwestorów na etapie podejmowania decyzji istotne są, oprócz kryteriów ekonomicznych, czynniki determinujące jakość życia w miejscu planowanej inwestycji czy po prostu dobra atmosfera - mówi prof. Florek. - Każdy inwestor ma nieco inne potrzeby, dlatego też komunikacja musi być bardzo zindywidualizowana.
„Gospodarna Wielkopolska” na podbój świata
Fundusze europejskie wydatnie pomagają w działaniach promujących Wielkopolskę. Celem tej promocji jest stworzenie obrazu regionu z dobrym klimatem inwestycyjnym, a jednocześnie takiego, w którym przedsiębiorcy oferują produkty i usługi na światowym poziomie.
Dzięki nim jest możliwa realizacja projektu „Gospodarna Wielkopolska”. Jednym z celów składających się na niego działań, których realizacja została zaplanowana na lata 2016 - 2021 jest podbój zagranicznych rynków, zwłaszcza pozaeuropejskich. Ma go zapewnić wprowadzanie na nie nowych, wysokiej jakości produktów oraz usług. Kolejne zamierzenia programu to zwiększenie rozpoznawalności regionu w świecie, a także przyciąganie nowych inwestorów.
W konkursie na projekty związane z promocją gospodarczą Wielkopolski do podziału jest 10 milionów złotych
Jak informuje Beata Łozińska, dyrektor Departamentu Gospodarki UMWW działania promocyjne są prowadzone w trzech kierunkach. Jest to promocja gospodarcza, promocja inwestycyjna i budowanie marki „Wielkopolska”.
- Promocja gospodarcza obejmuje m.in. udział w międzynarodowych imprezach targowych czy opracowywanie pogłębionych analiz wybranych rynków zagranicznych pod kątem możliwości wejścia na nie wielkopolskich przedsiębiorców - mówi dyrektor Łozińska.
- To także prowadzenie platformy internetowej (www.iw.org.pl) dla eksporterów i inwestorów, będącej bazą wiedzy.
Promocję inwestycyjną ułatwia elektroniczna baza ofert (eBOI), opracowano też broszurę „Invest in Wielkopolska”, przedstawiciele regionu brali udział w targach inwestycyjnych na świecie.
- W ramach realizacji projektu od roku 2016 do listopada 2018 zorganizowane zostały 24 stoiska regionalne na międzynarodowych imprezach targowych - mówi Beata Łozińska. - Warto zwrócić uwagę, że w czasie tych imprez odbyły się też dwie wystawy Marki Wielkopolska, a jednostki samorządu terytorialnego z naszego regionu trzykrotnie brały udział w targach inwestycyjnych - dodaje.
We wszystkich tych imprezach wzięło udział 190 przedsiębiorców z Wielkopolski, z branż reprezentujących Inteligentne Specjalizacje naszego województwa. Przedsiębiorcy mieli okazję prezentować swoje produkty i usługi na targach w Azji, na Bliskim Wschodzie i w Afryce, na stoiskach regionalnych Województwa Wielkopolskiego.
Fundusze na promocję
Działania w ramach „Gospodarnej Wielkopolski” potrwają do 2021 roku. Ale nie jest to jedyna droga, by promować region. Jednostki samorządu terytorialnego każdego szczebla, ich związki oraz jednostki organizacyjne mogą zawalczyć łącznie o 10 milionów złotych na kompleksowe projekty dotyczące promocji gospodarczej regionu. Wnioski w konkursie w ramach Poddziałania 1.4.2 można składać za pośrednictwem Lokalnego Systemu Informatycznego do przyszłego piątku, 30 listopada do godziny 15.30.
- Projekty powinny obejmować promocję gospodarczą, promocję inwestycyjną i budowę Marki Wielkopolski - informuje Paweł Napierała, dyrektor Departamentu Wdrażania Programu Regionalnego UMWW. - Maksymalny poziom dofinansowania projektu to 85 proc. jego kosztów kwalifikowalnych - dodaje.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?