5 lipca 2021 roku, dzięki darowiźnie przekazanej przez Katharine Bentall, Warszawa weszła w posiadanie jego kolekcji. Pani Bentall to synowa i spadkobierczyni spuścizny po artyście. Podczas podpisania umowy o przekazaniu zbiorów stolicy obecny był, z ramienia miasta, dyrektor Biura Stołecznego Konserwatora Zabytków – Michał Krasucki.
Co otrzymało miasto?
„Zbiór prac rzeźbiarskich i rysunków Karola Tchorka” (wpisany do rejestru zabytków), dokumentacja archiwalna związana z życiem i działalnością zmarłego w 1985 roku artysty oraz elementy wyposażenia pracowni, którą po wojnie zaaranżował w odbudowanym przez siebie lokalu, znajdującym się w oficynie śródmiejskiej kamienicy.
Warto wspomnieć, że pracownia, którą samodzielnie odbudował po 1945 roku, jest wśród w zasobów lokali użytkowych m.st. Warszawy. Jest jedną z najdłużej, nieprzerwanie działających warszawskich pracowni artystycznych. Znajduje się przy ulicy Smolnej, wyposażona według jego aranżacji, którą wzbogacały kolejne pokolenia artystów.
Tchorek urodził się w 1904 roku i karierę zaczął już przed wybuchem II wojny światowej. W 1932 roku ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie. W 1937 roku przedstawił swój projekt sarkofagu Józefa Pisłudskiego, jednak nie wygrał konkursu. W czasie wojny stracił dom, zniszczeniu uległa także wspomniana pracownia. Zyskał popularność dzięki charakterystycznym monumentom informującym o rozstrzelaniach i ofiarach drugiej wojny światowej. Wygrał konkurs Stowarzyszenia Architektów Polskich z 1949 roku na ich zaprojektowanie.
Do dziś w stolicy Polski znajduje się ok. 200 takich tablic zaprojektowanych przez artystę
Z kolei w 1952 brał udział w pracach przy budowie MDM. Efektem było powstanie płaskorzeźby "Macierzyństwo" przy ul. Marszałkowskiej w Warszawie. Jeden z jego pomników, polskich żołnierzy, znajduje się w Wielkiej Brytanii. Natomiast na tyłach Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie znajduje się rzeźba „Warszawska jesień”.
W pracowni oprócz jego prac znajduje się też własność intelektualna jego syna, Michała Tchorka, uznanego krytyka sztuki i psychoterapeuty. Po śmierci obydwu, spadkobiercą była wspomniana Katharine Bentall, żona Michała. Pracownia została uznana za Warszawska Historyczną Pracownię Artystyczną. To znaczy, że przestrzeń, w której powstają prace artystyczne uznano za istotny elementem tożsamości miasta. Zespół do spraw WHPA ma umożliwić kontynuację najmu przez opiekunów zbiorów. Jednocześnie prowadzenie w tym miejscu własną działalność twórczą, kulturalną lub edukacyjną, w sposób nienaruszający pierwotnego charakteru miejsca.
Zakaz krzyży w warszawskim urzędzie. Trzaskowski wydał rozporządzenie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?