Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zanim F-16 wystartują z Krzesin. Tak wygląda przygotowanie pasa startowego

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Przygotowywanie pasa do startów
Przygotowywanie pasa do startów Personel KOL, kpt. Robert Filipczuk
Przelatujące nad miastem myśliwce F-16 wymagają staranie przygotowanego do startów i lądowań pasa. O tym, że nie jest to proste zadanie, świadczą słowa i zdjęcia ze strony Facebooka 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego Poznań-Krzesiny.

Przygotowaniem gotowości eksploatacyjnej lotniska zajmuje się Kompania Obsługi Lotniska, a jej praca rozpoczyna się w środku nocy, bo o godzinie 3.00 nad ranem.

- Operatorzy pojazdów używanych do czyszczenia drogi startowej, płyt postojowych i dróg kołowania rozpoczynają procedury przygotowania lotniska do eksploatacji, dokonują przeglądu oraz ustawiają parametry oczyszczarek i odkurzaczy – informuje Baza. - Każdy pojazd, który ma zostać skierowany na „czystą nawierzchnię lotniska” jest gruntownie sprawdzany oraz myty na myjni samochodowej. Spełnienie wymogów czystości potwierdzane jest odpowiednim oznaczeniem umieszczanym na przedniej szybie pojazdu. Tylko taki pojazd ma prawo do poruszania się po czystej nawierzchni lotniska.

od 16 lat

Żołnierze „KOL” dzielą swoje zadania na cztery główne etapy:

- I etap to oczyszczanie przez oczyszczarki lotniskowe, których praca odbywa się w porozumieniu z wieżą portu lotniczego. W ciągu trzech godzin nieustannej pracy, cztery pojazdy usuwają wszelkie nieczystości zgromadzone na płycie lotniska. W okresie zimowym utrzymywana jest ponadto zmiana dyżurująca, która po zakończeniu opadów śniegu przystępuje do odśnieżania lotniska. Po zakończeniu procesu odśnieżania, polewarko - zmywarki pokrywają płytę lotniska specjalnym środkiem chemicznym, który zapobiega oblodzeniu nawierzchni, a magnetyczne oczyszczarki usuwają ewentualne pozostałości metalowe po szczotkach oczyszczarek.

- II etap kontroli czystości nawierzchni, wykonywany przez patrol żołnierzy, którzy marszem przemierzają drogę startową, wszystkie płyty postojowe oraz drogi kołowania. Sprawdzają i korygują stan nawierzchni. W razie stwierdzenia pęknięć struktury betonu oraz innych uszkodzeń, są one doprowadzane specjalnymi środkami na do dalszej używalności.

- III etap sprawdzenia obejmuje test oświetlenia lotniska oraz sprawdzenie systemu BAK-12, który służy do awaryjnego zatrzymania statku powietrznego przy pomocy rozwijanej liny hamującej.

- IV etap obejmuje utrzymania nawierzchni trawiastych oraz systemu sieci odwadniającej lotnisko. Zbyt wysoka trawa może mieć niekorzystny wpływ na oświetlenie oraz pracę urządzeń nawigacyjnych, ponadto przyciąga zwierzynę oraz ptaki, których bezpośrednie sąsiedztwo z drogą startową może stwarzać poważne zagrożenie dla samolotów i śmigłowców w trakcie wykonywania operacji.

Sprawdź też:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Zanim F-16 wystartują z Krzesin. Tak wygląda przygotowanie pasa startowego - Poznań Nasze Miasto

Wróć na komorniki.naszemiasto.pl Nasze Miasto